MEN przygotowuje program dofinansowania szkół i placówek oświatowych Cyfrowy Uczeń
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano informacje na temat przygotowywanego projektu uchwały i rozporządzenia w sprawie programu Cyfrowy Uczeń. Za ich przygotowanie odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej. Planowany termin przyjęcia projektów przez rząd to III kwartał 2025 r.
Rządowy program wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 Cyfrowy Uczeń jest jednym z narzędzi tego wsparcia, zapewniając szkołom i placówkom oświatowym pieniądze na działania niezbędne do wzmocnienia skuteczności procesu kształcenia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym wspieranych przez sztuczną inteligencję. Ponadto ma rozwijać i kontynuować działania realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w inwestycjach oraz uzupełnić działania zaplanowane w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Projektowane rozporządzenie ma określić m.in. zakres i formę finansowego wspierania organów prowadzących publiczne i niepubliczne jednostki systemu oświaty, wzór wniosku o udzielenie wsparcia finansowego, terminy złożenia wniosków, kryteria kwalifikacji wniosków o udział w programie, sposób podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację programu oraz sposób monitorowania i oceny jego realizacji.
Beneficjentami mają być placówki wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, szkoły polskie oraz szkoły i zespoły szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych RP, placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, placówki artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych, placówki oświatowo-wychowawcze (młodzieżowe domy kultury, pałace młodzieży, międzyszkolne ośrodki sportowe, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie, pozaszkolne placówki specjalistyczne, szkolne schroniska młodzieżowe), poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, bursy i domy wczasów dziecięcych, a także Ośrodek Rozwoju Edukacji i Centrum Informatyczne Edukacji.
W ramach wsparcia finansowego możliwe ma być m.in. modernizacja lub zakup sprzętu komputerowego lub zakup dodatkowego wyposażenia dla już posiadanego sprzętu, modernizacja sieci LAN, zakup oprogramowania, w tym licencji lub subskrypcji, cyfrowych materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, przestrzeni chmurowej, usług do zdalnego zarządzania szkołą lub zakupionym sprzętem, specjalistycznego sprzętu lub oprogramowania dla szkół prowadzących kształcenie w zawodach, oprogramowania wykorzystującego elementy sztucznej inteligencji.
W przypadku CIE chodzi o tworzenie, rozwijanie i utrzymanie narzędzi i usług cyfrowych dla edukacji, w tym rozwój i utrzymanie bezpłatnego dziennika elektronicznego dla szkół i placówek, a w przypadku ORE o rozwijanie umiejętności cyfrowych nauczycieli, w szczególności w zakresie poprawnego metodycznie wykorzystywania zakupionego sprzętu.
Organy prowadzące jednostki systemu oświaty będą podejmowały decyzje co do wyboru konkretnego sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi, mieszczących się w ramach katalogu określonego w projektowanym rozporządzeniu, w zależności od potrzeb prowadzonych przez nie szkół lub placówek oświatowych.
Warunkiem udzielenia dotacji organom prowadzącym jednostki systemu oświaty jest zapewnienie przez organ prowadzący w odniesieniu do każdej jednostki systemu oświaty wnioskującej o udział w programie wkładu własnego (finansowego lub rzeczowego) w wysokości co najmniej 20 proc. wartości zadania objętego wsparciem finansowym. Warunek zapewnienia wkładu własnego nie dotyczy szkół i placówek prowadzonych przez ministrów. (PAP)
dsr/ joz/
